شاه عباس و جنگ با پرتغالی ها (2)


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : سه شنبه 1 آذر 1390
بازدید : 1404
نویسنده : لارستان بزرگ

در تاریخ 19 ژانویه 1622 میلادی کشتی های انگلیسی از جاسک به طرف هرمز حرکت کردند. ولی چون در انجا از طرف کشتی های پرتغالی ابراز مخالفتی نشد مستقیما به قشم رفتند و روبروی قلعه پرتغالی ها لنگر انداختند.

پادگان پرتغالی قشم که از طرف خشکی در محاصره نیروی ایران بود وقتی که کشتی های انگلیسی را در جلو خود دید با تمام عده خویش تسلیم شد و نیروی ایران قلعه را متصرف گردید.

بعد از این کامیابی کشتی های انگلیس به بندر کامبرون رفتند و در انجا ساز و برگ خود را تکمیل نموده با دویست قایق ایرانی از بندر کامبرون حرکت و روبروی جزیره هرمز لنگر انداختند. روز بعد ارتش ایران به فرماندهی امامقلی خان به ساحل جزیره پیاده شد و پس از زد و خورد با پرتغالی ها ایشان را شکست داده به داخل قلعه راندند و تمام جزیره را متصرف و از جانب خشکی به محاصره قلعه پرداختند.

روز 23 پرتغالی ها تسلیم شدند و مطابق قرارداد انگلیسی ها انها را تحویل گرفتندبلافاصله پرچم دولت پرتغال که بیش از یک قرن بر فراز قلعه البوکرک در اهتزاز بود برای همیشخه سرنگون شد و پرچم دولت شاهنشاهی ایران را به جای ان برافراشتند. (11 جمادی الثانی 1031)

بعدها انگلیسی ها در کرانه جنوبی خلیج یعنی کویت و بحرین و شبه جزیره قطر و مسقط نفوذ یافته مجمع الجزابر کوریا و موریا و سقره و کشور حضرت موت را تحت حمایت خود دراوردند و بر معابر و ابهای هندوستان مسلط شدند.

پس از سقوط هرمز تسلط و حکمفرمایی صد ساله پرتغالی ها بر خلیج فارس از بین رفت و بندر کامبرون به اسم بندرعباس بزرگترین بندر تجارتی خلیج گردید و تجار ملل مختلف مانند انگلیسی ها، هلندی ها و فرانسوی ها در این بندر جدید تجارتخانه هایی تاسیس کردند.

بعدها پرتغالی ها چند مرتبه دیگر در صدد استرداد هرمز برامدند ولی موفق نشدند، تا اینکه در سال 1625 میلادی (1035 هجری) پادشاه اسپانی از تمام دعاوی خود نسبت به متصرفات خلیج فارس صرفنظر و انها را به شاه عباس واگذار نمود.

________________________________________________________________________

 

برگرفته از گنجینه تاریخ ایران-سلسله صفوی و شاه عباس




:: موضوعات مرتبط: تاريخشناسي لارستان , ,
:: برچسب‌ها: , شاه عباس , سیطره پرتغالی ها بر جزیره هرمز , فیلیپ پادشاه اسپانی , لارستان در زمان پرتغالی ها , نیروی دریای انگلیس , ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

<-CommentGAvator->
AmeriCan Music در تاریخ : 1390/10/18/0 - - گفته است :
وي پي ان رايگان - دانلود جديدترين موزيکهاي خارجي - جديدترين فيلمها وسريالهاي خارجي


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








زمین باقی می ماند اما انسان فانی است،انسان به جهان چشم می گشاید،اما دوباره در قعر خاک مدفون می گردد.زندگی بس کوتاه است،اما جهان در مکان جاوید خود پایدار باقی می ماند. partnering with Indigenous peoples to Defend their Lands، Languages، and Cultures

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان استان من لارستان و آدرس bazigar.Loxtarin.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار می گیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com